Wil je hoger ranken in Google? Dan moet je zorgen dat je content en je website tiptop in orde zijn. Maar daarnaast heeft de keuze voor het juiste hostingbedrijf en -abonnement ook een grote invloed op je vindbaarheid in zoekmachines. Dit is waarom SEO en hosting meer met elkaar te maken hebben dan je denkt.
Het ligt misschien niet zo voor de hand, maar je webhoster heeft grote invloed op hoe jij scoort in zoekmachines. Zeker als je voor de rest alles al hebt gedaan voor een goede vindbaarheid. SEO is immers een spel van centimeters. De kleinste ‘winst’ kan het verschil maken tussen een plek op de eerste of tweede zoekpagina. En daarmee tussen veel of nauwelijks bezoek.
SEO hosting? These are the factors
In short, a hosting company affects the
SEO of your website:
-
- Speed
The speed of your website largely depends on the hosting. After all, they own and manage the servers that serve the web page to your visitors. That speed is crucial for a good score in search engines. They have a strong preference for fast websites. They don't want to redirect visitors to slow web pages.
- Uptime
Another important ranking factor is the uptime of your website. In other words: the extent to which it is accessible. Is your website down? Then visitors will not be able to find what they are looking for with you. Google therefore penalizes websites that often 'lay flat' with a lower position. Your hosting party determines this uptime, unless of course you black out your website through your own doing.
Check your current hoster
Would you like to critically examine your hosting company on these matters? Then use independent measurement tools. This is how you can use the service
Pingdom measure the uptime of your website. A good tool for mapping your website speed is
Google Pagespeed Insights. This measures, among other things, the response time of the server, or the time between a request from your website visitor and a server response. This factor gives a good indication of the speed of your hosting package.
1. Choose the right subscription
De snelheidsverschillen tussen verschillende hostingabonnementen zijn doorgaans groot. Kies in ieder geval niet voor hosting een gedeelde server (“shared hosting”) maar voor een eigen (virtuele) server (VPS). De snelheid van een gedeelde server is doorgaans niet bijster hoog. Bovendien is deze afhankelijk van de ‘drukte’ op andere websites die ervan gebruikmaken.
Hosters bieden VPS’en aan in allerlei soorten en maten. Vaak geldt: hoe sneller, hoe duurder het abonnement. Voor websites met relatief weinig verkeer zit er een limiet aan het nut van extra capaciteit en rekenkracht. Houd in de keuze dan ook rekening met bijvoorbeeld met jouw bezoekersaantallen en de ‘zwaarte’ van je website.
2. Make use of 'booster functions'
Most hosting companies offer resources to speed up your website, whether or not for a (small) additional cost. For example, consider caching. They also often offer automatic settings for your CMS system that increase the speed. Not all functions offer the same added value for all websites. Often the only way is simply by trying them. Above all, do that.
3. Deploy a Content Delivery Network
Heb je een website met veel multimediale elementen en/of veel bezoekers? Dan is een Content Delivery Network (CDN) een goede optie. Hierbij worden afbeeldingen en video’s op een netwerk van razendsnelle servers geplaatst. Deze staan geografisch over de hele wereld verspreid. Afhankelijk van de locatie van je bezoeker schakelt dit netwerk automatisch de dichtstbijzijnde server voor de weergave van deze content.
Maak je gebruik van een internationale hostingpartij? Dan kun je soms gebruikmaken van hun eigen CDN. Lokale hostingbedrijven hebben doorgaans geen CDN. Zij bieden vaak wel functies om jouw website er gemakkelijk op aan te sluiten. Maak daarvan zo nodig gebruik.
Switching providers: 3 points of attention
Are you dissatisfied with the SEO performance of your current hosting plan? Then it may be worth migrating your website. Keep the following things in mind:
1. Learn about the market
Choosing a good SEO hosting simply starts with good market research. List various options and read reviews, for example. Some hosting companies claim to offer “SEO-friendly hosting”. A nice claim, but check carefully what this means in practice.
2. Compare Uptime Percentage
Most hosting companies guarantee an uptime of at least 99%. That is really the absolute minimum, if a visit to your website does not always be a wild guess. It is therefore especially important which number they communicate after the decimal point.
3. Look for help and facilities in case of malfunctions
Is your website malfunctioning due to, for example, a cyber attack or technical defect in your website? Then it is important that you are up and running again as soon as possible. And not just for SEO, of course. An easily accessible helpdesk and things like good backup and restore facilities help with this.